Pojďme diskutovat na téma:
Upozornění: V tomto tématu
uvádím pouze své názory a postřehy. Nechci nijak hanobit jakékoli náboženství,
rasu či jiné přesvědčení.
Satan je mytologická postava zla,
v náboženství je zmíněn v Bibli, Novém zákonu a Koránu.
Uvedu zde pár svých názorů a postřehů, budu rád, když mě
bude někdo opravovat. Já jeho diskusi
zveřejním, když bude k věci.
Nejdříve několik „faktů“: tedy z Wikipedie
Judaismus
V Tanachu - hebrejské bibli (tj. ve Starém zákoně dle křesťanství) je Satan popisován
jako jeden ze „synů Božích“ (tj. andělů), jehož Bůh využívá ke zkoušení lidí z různých důvodů obvykle
souvisejících s jejich úrovní zbožnosti (Jób). Pozdější židovská exegetická
tradice ztotožňuje Satana s dalšími biblickými elementy, vesměs ztělesňující
negativní vlastnosti, např. had (tj. zkouška Adama a Evy v knizeGenesis). V Talmudu, Midraších a některých dílech Kabaly je Satan někdy nazýván Sama’el, Ašmodaj (Asmodeus) a
dalšími jmény, pocházející vesměs z perštiny nebo řečtiny; nicméně většina židovské
literatury je toho soudu, že Sama’el je jiný anděl (jeho negativní vztah k Izraeli je způsoben tím, že slouží jako anděl -
zástupce Říma, tj. protivníka Izraele). V oborech angelologie a démonologie tato různá jména někdy označují řadu
různých andělů a démonů a panuje značná neshoda ohledně toho, zda jsou některé
z těchto bytostí skutečně zlé, nebo pouze dělají „svou práci“.
Křesťanství
V apokryfech a Novém Zákoně je Satan zobrazen jako zlý vzbouřený
démon, který je nepřítelem Boha a lidstva. Jako protivník se objevuje ve vztahu
k Ježíši Kristu. Tím se ze Satana stává Antikrist a synonymum zla. Z řeckého překladu slova Satan, diabolos, pochází slovo „ďábel“.
Některé církve se domnívají, že Satan je
jen alegorie.
Islám
V islámu je Satan znám jako Iblís (إبليس, zkomolenina z řeckého diabolos) nebo Šajtan (شيطان, z hebrejského Satan), který byl náčelníkem andělů, než neuposlechl Alláha (Boha) tím, že nepadl na zem před Adamem,
protože nepřijal člověka jako sobě nadřízeného. Islám popisuje Satana jako džina, bytost stvořenou z ohně, a ne ze světla, jako andělé.
Pohanství
Satan je postava figurující výhradně v
abrahámovských náboženstvích (judaismus, křesťanství a islám), nicméně jeho
existence byla častokrát zdůrazňována na základě existence mnohočetných
pohanských božstev, obzvláště s ty, které měli se Satanem podobné rysy. Jedná
se zejména o zlá negativní božstva, bohy podsvětí, nebo jen bohy kteří mají na
hlavě rohy či parohy. Se Satanem byli často slučováni například severogermánský Loki nebo slovanský Veles. Veles je bohem podsvětí, bývá
zobrazován s rohy a velice se podobáčertu, naproti tomu Loki je bohem lsti, faleše a podvodu, výjimečně je popisován
také jako bůh ohně. Jedním z nejčastějších jmen, kterým je satan - ďábel
označován, je Belzebub. Slovo pochází rovněž z hebrejštiny a je ironického až urážlivého
charakteru. Jedná se pravděpodobně o posměšnou zkomoleninu jména božstva Ba’al zevul (Pán výšiny) na Ba’al zevuv (zebub), dosl. „Pán much“[zdroj?]. V 2. knize královské je zmiňován jako bůh pelištejského města Ekronu. Baal byl bohem, jehož kult byl silně rozšířen
mezi semitskými národy obklopující Izrael.
Lucifer a Éósforos
Ve starověkém Římě byl Lucifer původně
pohanským božstvem, jehož funkce souvisela se světlem a s jitřenkou. Je římskou
verzí řeckého boha Éósfora (Fósfora), který měl stejné funkce jako Lucifer. Byl
popisován jako syn bohyně Éós a titána Astraia a zobrazován jako mladík se zapálenou loučí. Jméno Éósforos pochází z řečtiny a znamená doslova Světlonoš. Jméno Lucifer pocházející z latiny znamená totéž. V knize Izajáš je „Syn úsvitu“ ztotožňován s babylónským králem, proto jeho pozdější negativní konotace.
Zoroastrismus
V zoroastrismu a také ve starověkém mithraismu figurovala postava velice podobná Satanovi - Agra Mainju (zlý duch) neboli Ahriman. Jeho příbuznost se Satanem potvrzuje nejen jeho povaha, ale také
zobrazení, neboť na mincích byl zobrazován jako ďábel s rohy[zdroj?].
Zobrazování Satana
V historii umění i literatury byl Satan
zobrazován četnými způsoby. Podle populárního výkladu knihy Genesis[zdroj?] je Satan ztotožňován shadem, který přesvědčil Evu, aby okusila
zakázaného ovoce; tak byl Satan často zobrazován jako plaz. Ve skutečnosti však Genesis přímo netvrdí, že by had měl další identitu,
ať už Satana nebo jakoukoli jinou. Řada biblistů tvrdí[zdroj?], že had v ráji je
prostě had, schopný mluvit, argumentovat a pokoušet Evu, protože jako v mnoha
jiných mýtech o stvoření světa to slouží vysvětlovacímu účelu.
Populární obraz Satana, přejatý ze
zobrazování řeckého boha Pana, je kozlu podobný netvor s rohy a kopyty držící trojzubec. V moderní době se tento kozlovitý obraz Satana
upravil do lidštější podoby snědého, hrozivě vyhlížejícího muže s bradkou.
Satan bývá také zobrazován jako šarmantní a přitažlivý muž, což odpovídá
populární mytologii, podle níž Satan získává duše lidí tím, že využívá jejich
marnivosti a předkládá jim lákavá pokušení. Vzácně je Satan zobrazován jako
potměšilá žena, jako např. ve filmech Smlouva s ďáblem(2000), ale i Umučení Krista (2004). Existuje také několik obrazů Satana jako krásného anděla.
Tak to by bylo, teď přidám pár
obrazů ke kterým si dovolím nějaký komentář. Rozhodně případně přidám i váš
komentář, jestli nějaký bude:
Středověká Iluminace (Satan jako Antikrist)
Dá se říci (dle mého názoru), že
je to jedno z klasických vyobrazení Satana ve středověké literatuře. Je
zde vlastně vyobrazen veškerý zhmotnělý strach ilustrátora. Hrůzná zvířecí
podoba Satana na hrůzném koni. Dle mě, kdybyste dali za úkol středověkému
dítěti vyobrazit příšeru a vezměme v úvahu dostupné hrůzné informace té
doby, nedopadlo by to asi o mnoho jinak.Snad za zmínku stojí koruna, bez které
by to byl pouhý démon, ale s ní je to král démů. Jen na okraj mi to trochu
připomíná českého lva, kterému je špatně a prchá na chcíplém koni.
Tento obraz je datován přibližně r. 1750.
Zde bych se postupně pozastavil nad jednotlivými postavami. No jenom to vyobrazení. Kolikrát jsme již viděli v kostelech vyobrazení nebe, jakož to domov andělů a čistých duší. Naprostá většina andělů a boha samotného se povalují, nebo posedávají na oblacích. Pěkných, mohutných, bouřkových mracích. Ovšem, že když pozvedneme zrak a uvidíme vysokou až několika kilometrovou oblačnost je skoro nemožné, že by po ní nedalo chodit. Ano, andělé jsou vlastně fluida, duše a navíc většinou okřídlené, ale kde tedy jsou, když je úplně jasno? Cestují snad na oblacích na jiném místě naší planetky? Jak mohou dávat pozor na své ovečky?
Zde bych se postupně pozastavil nad jednotlivými postavami. No jenom to vyobrazení. Kolikrát jsme již viděli v kostelech vyobrazení nebe, jakož to domov andělů a čistých duší. Naprostá většina andělů a boha samotného se povalují, nebo posedávají na oblacích. Pěkných, mohutných, bouřkových mracích. Ovšem, že když pozvedneme zrak a uvidíme vysokou až několika kilometrovou oblačnost je skoro nemožné, že by po ní nedalo chodit. Ano, andělé jsou vlastně fluida, duše a navíc většinou okřídlené, ale kde tedy jsou, když je úplně jasno? Cestují snad na oblacích na jiném místě naší planetky? Jak mohou dávat pozor na své ovečky?
Zobrazení boha. Také dá se říci klasické křesťanské. Vymydlený stařík obklopený
anděly a andílky. Postava starce by měla patrně vyjadřovat moudrost nabytou
věkem. Tedy otázka. Jak by měli vyobrazovat boha umělci za dalších 17 století,
když bůh je zde od počátku věků a v 17. Století je „již“ stařec. Andílci a
andělky (ve většině případů jsou to ženy) mají asi znázorňovat lásku
k rodině. Jen poznámečka, v raném křesťanství byly vyobrazovány ženy
nahé a vnadné, jako ukázka čistoty a mateřství. Jenže kněží v celibátu
jsou taky jen muži a …… K tomu se ale dostanu později.
Postava Satana. Je to urostlý muž
tmavé pleti. Proč tmavé pleti? Znázorňuje to snad temnou stránku jeho bytí? Pak
tedy chudáci černoši. Netopýří křídla jsou rovněž znakem temnoty a noci.
Zaujalo mě, že Satan se nedívá na boha, ale na anděla pevně svírajícího mrak.
Ukazuje směrem pryč . Jde mu tedy o duši toho anděla, kterého vyzívá aby ho
následoval? Vyobrazený bůh naznačuje Satanovi, aby odešel. Ty dvě postavy vpravo
nad Satanem stojí také za zmínku. Jedna jako by bránila a ochraňovala tu druhou.
Obě se dívají na Satana. Jenže ani jedna z nich nemá křídla. Jsou to tedy
dle křesťanského výkladu nebeské duše, ale ne andělé. Proč tedy Satan nabádá
anděla a ne „pouhou“ duši na nebe vzatou? Další andělé v klidu shlížejí z nebes.
Je tedy návštěva Satana na nebesích běžnou záležitostí? Není snad Satan
přikován v pekle? Jde li tedy pouze o démona, jak se tedy mohl dostat až k samotnému
bohu?
Vzhledem k datování obrazu
se autora asi těžko zeptáme.
Archanděl Michael
v boji s Ďáblem r. 1610
Toto vyobrazení je dalším a velmi
účinným vyobrazením křesťanského strašáka a to Poslední soud. Apokalipsa, kdy
je hra dohrána. Poslední bitva mezi dobrem a zlem. Bratr povstane proti bratru…..Mnoho
kněží rádo využívalo soudný den jako úděsnou vizi ve svých plamenných kázáních.
„Zhřešili jste! Až nadejde konečný den zúčtování a Satan se svými služebníky
bude navěky poražen boží armádou v čele s Archadělem Michaelem,
zůstanou jen ti, kteří jsou v božích očích toho hodni.“Není divu, že po
takovém hodinovém kázání o věčném utrpení a smažení se, zatím co druhá strana
se bude oddávat věčné blaženosti, asi lezly oči chudých rolníků z důlků.
Nevěšte však hlavu, po mši si u dveří kostela můžete koupit odpustku, pak stačí
párkrát zdrávas Maria a několik otčenášů a miska vah stoupá zase strmě k nebesům.
U
toho se nedá nepozastavit. Někteří chamtivý kněží sytém vydírání na základě
viny v očích božích vymysleli skoro dokonale. Pravděpodobně se jim zdál
prodej odpustků slabý. Prostý lid neustále masírovaný hrozbou božího hněvu
nehřešil tak často. Byly k tomu vychováváni od útlého věku, hrozilo jim
pohrdání v očích božích, ale mnohdy i sociální vyloučení, které je v extrému
mohlo dohnat až ke smrti v hanbě a chudobě. Tak tedy kněží přišli s tím,
že zhřešit se dá i pomyšlením na hřích. Podle mě je to úchvatné. Myšlenka
hříchem. Dokážu si představit, jak chasník jde v poledne napojit koně k rybníku.
Tady tři mladé pradleny máchají prádlo klečíc na dřevěném molu. Ten úchvatný
pohled v naprosté většině zdravých chlapů musí vyvolat jen jedinou
myšlenku. Zrovna tak ženy máchající prádlo pohled na těžkou prací vymakané tělo
rolníka nemusí nechat zcela chladné. Kam se chci tedy dostat. Bůh je vševidoucí
a vševědoucí. Před ním to nezamaskuju, že jsem myslel na smilstvo a možná jen
jedno u rybníka s koňmi. Zhřešil jsem a teď když mám dost času za pluhem
se mi to rozleželo v hlavě. Vyrazím do kostela s tím něco udělat. Ano je to velmi hrubě a zkráceně nastíněná
pravděpodobná psychika tehdejších lidí. Faktem je to, že už myšlenka na hřích
je samotným hříchem. Dokonalý nástroj pro manipulaci s lidmi.
Zpět
k obrazu. Jen jsem si ještě povšiml, že Satan má zde vyjímečně vyobrazena
svá křídla z pavích per jako symbolu pýchy.
Satan mučení Job a
jeho rodiny r. 1826
Tento obraz je zajímavý už tím,
že satan je zde s andělskou tváří a jakou si svatozáří. Chrlí plameny na
Joba a jeho rodinu a na zádech má netopýří křídla. Satan je pyšný svržený anděl. Proč by měl
tedy být vyobrazován jako stvůra? Uvádí se snad, že po svržení do lůna pekel změnil
se ve stvůru? Pokud ano prosím napište mi to do kometářů, opravím a budu
citovat.
Satan svádí Ježíše r.
1854
Satan – konec 14.
Století
Toto je úchvatné
vyobrazení Satana, dokonce tříhlavého se dvěma ocasy v kabalistickém stylu.
Vyzjistím doplním.
Kostel Norte Dame
konec 16 st.
Toto zobrazení Satana ve
Francouském kostele je zajímavé v mnoha ohledech. Satan má prasečí
obličej. (ve většině případů bývá zobrazován s obličejem kozla), kozí uši,
beraní rohy a jaký si další roh vyrustající z temene hlavy. Další
zajímavostí je, že je zde vyobrazen s ženským poprsím.
Ďábel z Codex
Giggs slavné knihy ze 13 století.
I k tomuto vyobrazení se
zákonitě musím ještě vrátit. Tak to by měl „zaručeně“ vypadat ďábel jelikož
tento obraz je v knize napsané na jeho zakázku.
Nejprve bych chtěl doplnit shora slíbené
informace a pak se pustím do dalších rozborů této kontroverzní a nedílné
postavy dějin lidstva.
Omluvte prosím pravopisné chyby a překlepy. Tento blog
šiju „horkou jehlou“. Jsem rád když mám na něj chvilku času a správnou náladu.
Žádné komentáře:
Okomentovat